شرحتعدادقیمت (تومان)
 فروشگاه اینترنتی آسان کنکور   /   مقالات   /   آموزشی   /   چگونه حاشیه نویسی کنیم؟
چگونه-حاشیه-نویسی-کنیم؟

چگونه حاشیه نویسی کنیم؟

نویسنده : آسان کنکور
منبع : asankonkur.com
۱۳۹۷/۰۶/۲۶
دسته بندی: آموزشی بازدید: 5,861

درباره این مقاله بخوانیم ...

kholase-nevisi


اغلب دانش آموزانی که با موسسه تماس میگیرنداز این موضوع شکایت دارند و بسیار زیاد درخواست و تمایل دارند که که ما نمیتوانیم حجم زیاد کتابها را به خاطر بسپاریم و این برایمان مشکل ساز شده است و از مشاورین درخواست میکنند که برایشان راه حلی ارائه دهند ما در اینجا تکنیکی را به شما آموزش می دهیم که با استفاده از این تکنیک بتوانید راحت تر مطالب را به خاطر بسپارید.

تکنیک حاشیه نویسی

این تکنیک ها شباهت زیادی به تکنیک خلاصه نویسی دارد و باید در زمان مخصوص به خودش انجام شود با این تفاوت که لازم نیست تمرینی در این بخش حل شود،تکنیک حاشیه نویسی عموما در درس هایی مثل دینی،ادبیات،زیست و مفاهیم شیمی می باشد ، لازم است در این جا به شما بگوییم این تکنیک پس از مطالعه کتاب مربوطه و پس از تست زدن انجام میشود. به این صورت که به سراغ منبع درسی رفته و به دلیل اهمیت وقت، دیگر  نیاز نیست متون جزوه ی مورد مطالعه و نکاتی را که بدست اوردیم ،در جایی یادداشت کنیم بلکه در همان صفحات کتاب به انجام حاشیه نویسی می پردازیم.

تکنیک های مهم 

1-برای انجام حاشیه نویسی ؛  بهتر است مطالب مهم متن را در حاشیه همان صفحه متن یادداشت می کنیم. در انجام این کار سعی کنیم که در کوتاه ترین جمله بندی ها و کلمات، بیشترین منظور و مفهوم را برسانیم. البته استفاده از نمودار درختی در این گونه موارد، مخصوصا زمانی که مطالب به هم پیوسته و ارتباط دارند، کاری بسیار خوب است که به شما در امر مرور، بالاخص در روزهای منتهی به آزمون ها  مدت زمان چشمگیری را صرفه جویی میکند .


2-برای بهتر دیده شدن در متن، دور یا زیر کلمات مهم خط کشیده و یا با ماژیک هی هایلایت خوشگلی که توبازار هست، این عبارت ها را هایلایتشان می کنیم تا هنگام مرور این دست کلمات که از نظرمان کلماتی کلیدی، مهم و پرتکرار بودند را با دقت بیشتری مطالعه کنیم

hashiye-nevisi

 

این تکنیک ها، روش بسیار مؤثری برای افزایش تمرکز و دقت هستند. این کار شما را نسبت به خواندن عادی بسیار فعال‌تر و تیزتر و همچنین کیفیت کار شما را بالاتر برده و میتوانید در مدت زمان کمتری ، نه تنها با کاهش کیفیت، بلکه با افزایش نسبی کیفیت مطالعه و مرور کنید.

به خاطر داشته باشید که مقدار حاشیه نویسی و برجسته سازی نباید بیشتر از ۳۰ درصد حجم کل مطالب باشد،شما میتوانید کتابهای خودرا سیمی کرده و لابه لای صفحات کتابهای خود برگه سفید بگذارید و راحتتر حاشیه نویسی کنید.

در هنگام تست زنی، کنار تست هایی که به نظرتان مهم تر هستند علامتی بگذارید تا بعدا در هنگام نکته برداری، نکاتشان را مورد توجه قرار دهید.

  همچنین در اینجا باید به شما بگوییم اگر سعی کنید در «حاشیه نویسی»با خلاقیت بیشتر و به زبان خود بنویسید، در یادگیریتان تسریع بخشیده و مطالب را بهتر یاد می گیرید.

testi-konkuri

3-تکنیک حاشیه نویسی با استفاده از تست زدن

در این مرحله بعد از انتخاب چندین تست از میان مباحث روز که خواندید چند تست را انتخاب می کنید،سپس شروع به تست زنی می کنیم،بعد از تمام شدن و زدن همه ی تست ها شروع میکنیم به بررسی کردن که چند سوال را غلط زدیم مثلا 5 تست از 20 تست را غلط زدیم پس می فهمیم ما در اینجا 5نکته مهم را بلد نبودیم،سریعا شروع میکنیم این نکات مهم را در گوشه کتاب تان بنویسید و سپس این مطالب راچندین بار مرور کنید تا بتوانید براحتی مطالبی که فراموش کردید را یاد بگیرید.

همچنین بخوانید : بهترین مواد مغذی برای حفظ تمرکز و آرامش یک کنکوری 

hasiye-nevisi-zistبهترین روش خلاصه نویسی در درس زیست شناسی

در درس مهمی مانند درس زیست شناسی بیشتر داوطلبان سعی میکنند تمام متون کتاب را با هیلایتر علامت می زنند یا دور تمام مطالب مهم را خط میکشند کهاین کاری اشتباه است.
می تونید از رنگ های مختلف برای علامت دار کردن مطالب  استفاده کنید و هر رنگ به یک معناباشد مثلا رنگ سبز برای نکات آسونتر، رنگ قرمز برای نکات مهم تر و رنگ زرد برای نکات خیلی فرار که اکثر اوقات فراموششان میکنید.
در این صورت یک خلاصه نویسی تمیز و متنوع دارید که هیچگاه از مرور چندین باره ی آن خسته و یا زده نخواهید شد و این کیفیت مطالعه شما عزیزان را افزایش میدهد.

 

 

 

این مقاله برای من مفید بود؟

بله:
خیر:
این مقاله را به اشتراک گذارید

آخرین مقالات

چگونه انگیزه خود را برای درس خواندن بالا ببریم؟

چگونه انگیزه خود را برای درس خواندن بالا ببریم؟

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ آسان کنکور ادامه مطلب
معرفی محصول فیزیک نظام جدید نیما نوروزی رهپویان

معرفی محصول فیزیک نظام جدید نیما نوروزی رهپویان

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ آسان کنکور asankonkur.com ادامه مطلب
رشته های پرطرفدار تجربی

رشته های پرطرفدار تجربی

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ آسان کنکور ادامه مطلب
چگونه از درس خواندن لذت ببریم

چگونه از درس خواندن لذت ببریم

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ آسان کنکور asankonkur.com ادامه مطلب
بپر بالا

همکاری با مدارس و شرکتها اساتید آسان کنکور درباره آسان کنکور لیست قیمت محصولات

Copyright 2016-2017 asankonkur.com

استفاده از مطالب فروشگاه آسان کنکور فقط برای مقاصد غیرتجاری و باذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه آسان کنکور ایرانیان (آسان کنکور) میباشد.
آدرس: تهران، خیابان امام خمینی(ره)، بین رودکی و نواب پلاک652

Konkur Gift
مشخصات خود را درج نمائید و از تخفیف ها و جدیدترین محصولات آموزشی مطلع گردید

و یا با ما تماس بگیرید.

asankonkur.com