شرحتعدادقیمت (تومان)
 فروشگاه اینترنتی آسان کنکور   /   مقالات   /   آموزشی   /   بیوگرافی رشته کامپیوتر
بیوگرافی-رشته-کامپیوتر

بیوگرافی رشته کامپیوتر

نویسنده : آسان کنکور
منبع : asankonkur.com
۱۳۹۶/۰۶/۲۷
دسته بندی: آموزشی بازدید: 17,179

درباره این مقاله بخوانیم ...

انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند." این شعار متخصصان کامپیوتر است. متخصصانی که با پیشرفت و توسعه ی کامپیوتر توانسته اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیش پا افتاده نجات بخشند و او را در دفع مشکلات و مسایل یاری دهند تا جایی که در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتناب ناپذیر دارد. به همین دلیل رشته ی مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف و نیز نرم افزارهای مورد نیاز جهت کار با کامپیوتر می‌پردازد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیاری داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود. گفتنی است که رشته ی مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که البته این دو گرایش در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

 

 معرفی رشته کامپیوتر

گرایش سخت افزار

هر کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه

 

کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده می‌شود. مهم ترین واحد سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می‌پردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار می‌تواند به طراحی بخش های سخت افزاری کامپیوتر شامل پردازش گر مرکزی (CPU) ، پورت های ورودی و خروجی و سیستم‌ها و مدارات جانبی می‌پردازد، مباحث درسی در رشته ی سخت افزار به مطالب درسی در رشته ی مهندسی برق و الکترونیک نزدیک بوده خصوصا تمام مطالب شاخه ی دیجیتال شامل مدارهای مختلف، معماری کامپیوتر و میکروپروسسورهای 1 و 2، الکترونیک دیجیتال و ... را شامل می‌شود که البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می‌شود.

 

گرایش نرم افزار

نرم افزار جزء غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامه‌ها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان می‌دهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می‌بخشد و اصولا به برنامه ای گفته می‌شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را می‌توان به دو رده ی کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از: نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی. نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که کاربر، یا خود آن‌ها را می‌نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن‌ها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می‌کنند. این گونه برنامه‌ها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می‌شوند.

 

توان مندی‌ها و ویژگی های لازم

یک مهندس کامپیوتر باید سخت کوش و با پشتکار باشد چون رشته ی کامپیوتر رشته ی پویایی است و دانشجو باید همیشه اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فرا گرفتن مطالب جدید باشد. در نتیجه کسانی که می‌خواهند فقط چهار سال درس بخوانند و بعد مطالعه را کنار گذاشته و وارد بازار کار شوند، در این رشته موفق نخواهند شد و بر عکس افرادی که همیشه به دنبال مطالعه و فراگیری هستند، در این رشته موفق می‌شوند. مهندس کامپیوتر باید پایه ی ریاضی قوی داشته و توانایی اش در زمینه ی فیزیک خوب باشد. هم چنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه حل های ابتکاری حل کند. راه حل هایی که کمترین هزینه و بهترین کارآیی را داشته باشد.

 

درس های مهم در این رشته:

 ضرایب و عنوان درس های اختصاصی رشته ی مهندسی کامپیوتر در هر دو گرایش در آزمون سراسری به شرح زیر است: ریاضیات:4، فیزیک:3، شیمی:2، درس های فنی:3

 

معرفي رشته مهندسي کامپيوتر

 

رشته کامپيوتر به طور کلي رشته پويايي است و شخصيکه اين رشته را انتخاب مي کند بايد قدرت تجزيه و تحليل مسايل را دارا باشد همچنينبتواند در راستاي هدف مسايل را به زير شاخه هاي کوچک تقسيم کندو بارها و بارهامسئله اي را آزمون و خطا کند تا بتواند به هدفش برسد.در دنياي کنوني که رايانه درتمام کارهاي کنترلي ،محاسباتي،توليدي و .....حرف اول را مي زند و به عنوان ابزاريبراي رشته مهندسي کامپيوتر مي باشد ،باعث شده اين رشته اهميت خاصي داشته باشد.اگررشته مهندسي کامپيوتر را به عنوان رشته تحصيلي انتخاب مي‌کنيد بايد انسان ماجراجوييباشيد و با طبع هميشه در حال پيشرفت اين رشته سازگار باشيد و همچنين به درسرياضيات علاقه مند باشيد و بتوانيد خلاق باشيد و همچنين از ابزار و امکانات در جهتهدف استفاده نماييد.در ضمن بايد بتوانيد مديريت يک پروژه را در دست بگيريد.همچنين بايد منابع به روز را پيدا کرده و دانش خود را مطابق با تازه هاي بهروز نماييد. در ضمن چون  تقريبا تمام کتب و منابع موجود در اينرشته به زبان انگليسي است و اين منابع واطلاعات به سرعت در حال تغيير هستند و امکان سريع ترجمه آنها نيز به فارسي وجودنداردو اين که تقريبا کد نويسي نيز به زبان انگليسي نزديک است  از اينرو تسلط کافي به زبان انگليسي در اين رشته بسيار مهم است. دروس رياضي و فيزيک نيز همانند ديگر رشته‌هاي مهندسي در اينرشته کاربرد وسيعي دارد.

 

توانايي لازم براي اين رشته : 

 

توانايي ذهني ويژه‌اي براي تحصيل در اين رشته موردنياز نيست. البته دانشجوياني که پايه رياضي قوي و توانايي استدلالي و استقراييبهتري دارند، در اين رشته موفق‌ترند. از لحاظ جسماني مهمترين ويژگي داشتن قدرتبصري خوب است و دانشجويان با قدرت شنوايي و حرکتي پايين نيز مي‌توانند در اين رشتهادامه تحصيل دهند.مهمترين نکته‌اي که در مورد اين رشته مي‌توان عنوان کرد، داشتنروحيه مطالعه مستمر است چرا که سرعت پيشرفت علم در اين رشته نسبت به رشته‌هاي ديگربسيار بالاست و دانشجو بايد بطور مستمر در پي مطالب جديد و يادگيري آنها باشد.

 

گرايش‌هاي اين رشته در کارشناسي 

رشته مهندسي کامپيوتر در مقطع کارشناسي داراي دو گرايش سخت افزار و نرم افزار است که البتهاين دو گرايش در مقطع کارشناسي تفاوت قابل توجهي با يکديگر ندارند.گرايشسخت افزار در برگيرنده فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي و صنعتي در خصوص قطعات، بردها،تجهيزات و در نهايت سيستم هاي کامپيوتري در مقياس هاي مختلف است و يکي از شاخه هايمهم آن به نام معماري کامپيوتر (طراحي و ساخت کامپيوتر) است.هدف از گرايش نرمافزار کامپيوتر، آموزش و پژوهش در زمينه زبانهاي مختلف برنامه نويسي، سيستم هايعامل مختلف و طراحي انواع الگوريتم ها

 

اين رشته در مقطع ارشد داراي چهار گرايش


گرايش نرم‌افزار: درگرايش نرم‌افزار در مقطع کارشناسي ارشد دانشجويان با سيستم‌هاي عامل پيشرفته ـبانکهاي اطلاعاتي ـ برنامه‌نويسي پيشرفته و تحت WEB ـ الگوريتم‌هاي پردازش موازي و … آشنا مي‌شوند.

* گرايش هوش مصنوعي: دراين گرايش با مطالب جديدي مانند شبکه‌هاي عصبي ـ هوش مصنوعي 
پيشرفته ـ تئوري فازي ـ پردازش تصوير و … آشنا مي‌شوند.

* گرايش معماري کامپيوتر: در اين گرايش دانشجويان با معماري‌هاي پيشرفته کامپيوترو ابر رايانه‌ها شبکه‌هاي کامپيوتري گسترده ـ پردازش تصوير و طراحي سيستم‌هاي تحمل‌پذيرخطا و … آشنا مي‌شوند.

* گرايش الگوريتم و محاسبات: اين گرايش که يک گرايش جديد است. دانشجويان باالگوريتم‌هاي توزيعي و پيشرفته ـ رياضيات پيشرفته کامپيوتري و … آشنا مي‌شوند.


وضعيت نياز کشور به اين رشته

رشته کامپيوتر که باعث جهاني شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته روز و رشتهآينده است تا جايي که پيش بيني مي شود تا ۱۰ سالديگر در کشورهاي پيشرفته مردم همان قدر که بر نيروي برق وابسته هستند به شبکهاينترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضيحات گفته شده روند رو به رشد استفاده ازکامپيوتر در زندگي روزانه اشتغال و موقعيت کاري براي فارغ التحصيلان اين رشتهفراهم است تا در قالب شرکتهاي توليدکننده نرم افزار، شرکتهاي توليدکننده قطعات،مراکز صنعتي –توليدي، شرکتها و موسسات خدماتي، مراکز آموزشي و … مشغول به کار شدهو فعاليت کنند. با توجه به پيشرفت کند ايران نسبت به جامعه جهاني کامپيوتر درسالهاي اخير نياز به مهندسين خلاق و کوشا در اين زمينه کاملاً احساس مي شود.


روند رو به رشد استفاده از کامپيوتر در محافل عمومي و خصوصي، استفاده گسترده ازشبکه اينترنت و زمينه هاي مرتبط با آن، فراهم آمدن شرايط آموزش و تجارت الکترونيکهمه و همه دست به دست هم داده اند تا از اکنون چشم انداز روشني نسبت به آينده اينرشته وجود داشته باشد به نحوي که فعالان در اين زمينه از آينده معلوم و مطمئنيبرخوردار خواهند بود. تنها نگراني به قسمت نرم افزار مربوط مي شود که بايد مهندسانخلاق ايراني اقدام به تهيه نرم افزارهاي گوناگون و کارآمد کرده تا تنها مصرف کنندهصرف نباشيم.

 

به ياد داشته باشددانشجوياني که از اين رشته فارغالتحصيل مي‌شونددر صورتيکه در يکي از شاخه ها و يا زبان هاي برنامه نويسي دارايتخصص باشند بازار کار خوبي د انتظار دارند چرا که تمام مراکز و کارخانه ها بهمهندس کامپيوتر احتياج دارند  وهمچنين مي توانند  با توجه به نياز بازارو سفارش‌هايي که از مراکز متنوع و متفاوت کشور دريافت مي‌کنند توانايي انجام اينکارها را براي امرار معاش و عرضه توانمندي‌هاي خود براي بهبود و بهره‌وريبالاي امور کشور را دارا هستند.

 

 براي ادامه اين رشته مي توان در ايران و کشورهايديگر تا مقطع دکترا ادامه داد و از آن جايي که يک رشته با زبان واحد است برايادامه تحصيل در ديگر کشورها به راحتي مي توان اقدام کرد 

 

این مقاله برای من مفید بود؟

بله:
خیر:
این مقاله را به اشتراک گذارید

آخرین مقالات

بیوگرافی کامل دانشگاه علامه طباطبایی

بیوگرافی کامل دانشگاه علامه طباطبایی

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ آسان کنکور ادامه مطلب
روش های پیشنهادی  مطالعه در تابستان برای دانش آموزان

روش های پیشنهادی مطالعه در تابستان برای دانش آموزان

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ ادامه مطلب
معرفی کامل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

معرفی کامل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ asankonkur.com آسان کنکور ادامه مطلب
آشنایی با رشته بينایی‌ سنجی‌ یا اپتومتريست

آشنایی با رشته بينایی‌ سنجی‌ یا اپتومتريست

۱۳۹۶/۰۷/۰4 آسان کنکور asankonkur.com ادامه مطلب
بپر بالا

همکاری با مدارس و شرکتها اساتید آسان کنکور درباره آسان کنکور لیست قیمت محصولات

Copyright 2016-2017 asankonkur.com

استفاده از مطالب فروشگاه آسان کنکور فقط برای مقاصد غیرتجاری و باذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه آسان کنکور ایرانیان (آسان کنکور) میباشد.
آدرس: تهران، خیابان امام خمینی(ره)، بین رودکی و نواب پلاک652

Konkur Gift
مشخصات خود را درج نمائید و از تخفیف ها و جدیدترین محصولات آموزشی مطلع گردید

و یا با ما تماس بگیرید.

asankonkur.com