شرحتعدادقیمت (تومان)
 فروشگاه اینترنتی آسان کنکور   /   مقالات   /   مشاوره ای   /   برنامه ریزی برای کنکور در ایام نوروز
برنامه-ریزی-برای-کنکور-در-ایام-نوروز

برنامه ریزی برای کنکور در ایام نوروز

نویسنده : آسان کنکور
منبع :
۱۳۹۶/۱۲/۰۶
دسته بندی: مشاوره ای بازدید: 3,439

درباره این مقاله بخوانیم ...

برنامه ریزی برای کنکور در ایام نوروز

BARNAME-RIZI-KONKUR-DAR-EYD

این دوره از چند جهت اهمیت دارد

بسیاری از دانش آموزان با تعطیل شدن مدرسه ها ،فرصتی بهتر بدست می آورند و آزاد می شوند.حال دانش آموزان می توانند بیشتر از گذشته درس بخوانند و برای آینده خود برنامه ریزی کنند. تجربه در سالهای گذشته هم نشان داده است که بسیاری از دانش آموزان در دوران بعد از عید نسبت به فارغ التحصیلان پیشرفت بیشتری داشته اند.در اواخر فروردین ماه آزمون های جامع شروع می شود . شما تنها یک ماه فرصت دارید تا دروس خوانده نشده و عقب مانده را بخوانید و دروس قبلی  خود را مرور کنید و نقاط ضعف خود را برطرف کنید. انجام این همه کار در این فرصت کوتاه ،نیاز به برنامه دقیقی دارد بدون برنامه حساب شده هیچ اثری ندارد.تعطیلات عید برای بسیاری از آموزشگاه ها و کلاس های کنکور فرصت مناسبی است تا با تنطیم (کلاس های فوق العاده ) عقب ماندگی آموزشی خود را جبران و در واقع سرهم کنند ولی بعدا متوجه می‌شویدکه این کلاس ها (تله)ی بزرگی برای وقت بچه هاست و دست وپاگیر کنکوری‌ها می‌شود.

در ایام عید برنامه های عمومی خانواده مانند مهمانیها سفرها و … با فعالیت درسی شما طلاقی پیدا می کند . هماهنگی این برنامه ها با برنامه های درسی شما اهمیت زیادی دارد.به هر حال این ایام نقطه عطفی در آمادگی درسی شماست و سرنوشت بسیاری از کنکوری‌ها در مدت این بیست روز رقم می خورد.

 نحوه‌ی عملکرد دانش آموزان:

با فرا رسیدن عید نوروز  وفصل بهار ، سه نوع رفتار و برنامه ریزی عمده در بین دانش آموزان دیده می شود که به شرح آنها در این مقاله می پردازیم:

1-بعضی از دانش آموزان از این فرصت برای رفع خستگی استفاده می کنند و ترجیح می دهند به جای درس خواندن به خود استراحت دهند و درگیر مهمانیها و رفت و آمد های عید نوروز شوند.
2-عده دیگری به بررسی نقات قوت و ضعف دروس خود می پردازند و عقب ماندگی های درسی خود را جبران می کنند.
3-گروهی دیگر  از دانش آموزان دروسی را که قبلا آموخته اند دوره و جمع بندی می کنند و خودرا برای شرکت در آزمون های آزمایشی و رقابت با رقبا آماده می کنند.

در این دوره که اکثرا دانش آموزان جدی با شتاب و جدیت بیشتری درس می‌خوانند ،اگر به هر دلیلی نتوانید از وقت خود استفاده کنید، از دیگران عقب خواهید ماند. پس دیگر رفتن به مسافرت و تفریح و گردش در این سال کنکور شما معنایی ندارد. حتی اگر فکر می‌کنید که با همراه بردن کتاب در مسافرت می‌توانید درس بخوانید ،سخت در اشتباهید!
تجربه می‌گوید ،چنین اتفاقی نادر است. البته اگر واقعا به تغییر محیط و آب و هوا احتیاج دارید، چاره‌ای نیست، بهتر است به یک مسافرت دو تا سه روزه بروید. در شرایطی که سخت مشغول کار هستید رفتن به یک مسافرت غیر ضروری، فعالیت شما دچار وقفه می کند.در این صورت، تمرکز و شتاب درس خواندن شما مختل می‌شود.

در ایام عید نوروز چگونه مطالعه کنیم؟

 

motale-dar-ayam-eyd

مطالعه‌ی جدی در ایام عید، اصلا به معنای آن نیست که صبح تا شب فقط درس بخوانید. می‌توانید در این ایام به شیوه‌های مناسب ،وبا برنامه ریزی تفریح و استراحت کنید.تعطیلات نوروز بین 14 تا 16 روز است.باید بدانیدتعطیلات عید زمانی برای دوره درس های پایه و دوازدهم می باشد. حتما سعی کنید مرور جزوه ها و کتاب درسی و خلاصه های خودرا در صدر اولویت های خواندن قرار دهید.در دوران عید فراموش نکنیدتست زنی مداوم و درست از کارهای بسیار مهم در ایام عید است. بهتر است در این ایام از کتاب های جدید برای تست زدن استفاده کنید.
در دوره عید نوروز به دروس عمومی هم توجه کنید. زیرا پس از عید با حجم زیادی از دروس عمومی مواجه می شوید و به این نکته توجه کنید که در ایام عید به طور مداوم تست بزنید و دروس عمومی را حتما در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید.
به دلیل کم حجم بودن درس دین و زندگی و عربی عمومی آنها را در عید به پایان برسانید.


برای مطالعه در دوران نوروز باید دروس را طبقه بندی کنید:

1-درس هایی که تسلط بالایی روی آن دارید که برای این دسته فقط به سراغ خلاصه ها و درسنامه ها بروید. سپس تست زنی این مطالب را شروع کنید.

2-  دروسی که تسلط متوسطی روی آن دارید،برای این دسته شما باید تمرکز بیشتری روی مطالب داشته باشید واز کتاب ها و جزوه های خود برای خواندن این مطالب استفاده کنید. سعی کنید در این مباحث خود را به تسلط بالا برسانید،سپس شروع به تست زنی کنید.
3-دروسی که تسلط پایینی روی آن داریدبرای دسته سوم شما باید مباحثی را انتخاب کنید که فکر می کنید در دوران نوروز می توانید روی آنها مسلط شوید.
 
در ایام نوروز این به نفع شما می باشدکه برنامه ریزی روزانه برای خود تنظیم کنید و هر روز  به این مهم پایبند باشید و برنامه خود را کامل اجرا کنید و هرگز از برنامه ریزی خود خسته نشوید و آن را کامل ادامه بدهیدو در روزهای آخر تعطیلات درس های خوانده شده خود را مرور کنید.
از فلش کارت ها برای مرور استفاده کنید. به خصوصی مواقعی که نمیتوانید با خودتان کتاب هایتان را ببرید.

مواظب دلسردی و یاس در این دوران باشید

 

 film-konkur

در دوران عید نوروز  دلسردی و نا امیدی گریبان گیر بسیاری از کنکوری‌ها می‌شود.در کنار داوطلبان ضعیف‌تر ،عده‌ای از داوطلبان کوشا و قوی هستند که از نتایج آزمون های آزمایشی خود راضی نیستند نگران کسب رتبه ی نا مطلوب هستند و یا حجم مطالب باقیمانده آنها را نگران و مایوس کرده است دیگر مثل روزهای اول درس نمی خوانند،کند پیش می روند ،ساعات مطالعه آنها کم شده و زودتر از قبل نا امید می شوند.
تجربه نشان می دهد وقتی داوطلبان دچار دلسردی و یاس می شوند ،افکار منفی به آنها هجوم می آورد،بدبین می شوند،غیر واقع بینانه به ارزیابی موقعیت خود می پردازند و همه چیز را تیره و تار و از دست رفته می بینند.بسیاری از آنها با مراجعه به مشاور ،دوباره به موقعیت واقعی خود پی می برند و از بحران خود ساخته خارج می‌شوند
به داوطلبان ضعیف‌تر توصیه می‌کنیم دوباره به آخرین رتبه پذیرفته شدگان در دانشگاه ها مراجعه کنند حتما در میان این همه رشته با رتبه‌های ریز و درشت، جایگاهی برای شما وجود دارد. آیا نمی‌توانید این جایگاه را پیدا کنید؟ اگر توان خود را نزدیک به نمره ی یک رشته می بینید ،دست از تلاش بر ندارید.به داوطلبان قوی تر که قبلا خوب درس خوانده اند،توصیه میکنیم : نگذارید با مایوس شدن ،از رقابت باز نمانید.
میدان را به دیگران واگذار نکنید.بهتر است آهسته و پیوسته به کار خود ادامه دهید.آدم های موفق و سخت کوش هیچ فرصتی را از دست نمیدهند.اگر هم در اولین آزمون جامع به نتایج دلخواه نرسیدید،نا امید نشوید.اشکالات و نقاط ضعف خود را تحلیل کنید و برای آنها برنامه ریزی کنید.اگر به خاطر نتایج کنکورهای آزمایشی ،نتیجه ی شما در کنکور بد یا خوب نمی شود درس خواندن مانند بازی شطرنج است دانش آموزان قوی با حرکات سنجیده به راحتی می توانند موقعیت خود را باز یابند و از حالت (کیش) خارج شوند

دید و بازدید اقوام

norooz-konkur

سعی کنید در دوران عید نوروز موضوع کنکور و اهمیت آن را برای خانواده خود روشن کنید و از آن ها بخواهید عید امسال شما را کمک کنند و به کمک شما بیایند و دید و بازدید ها را به حد اقل برسانند.خود شما هم تنها به دیدار اقوام درجه ی یک خود بسنده کنید و سعی کنید این وظیفه را در دو یا سه روز به اتمام برسانید و زودتر روی موضوع اصلی ،که همان کنکور است متمرکز شوید.سعی کنید این روزها را در برنامه خود بگنجانید.

ساعت خواب در ایام نوروز

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته ساعات خواب و بیداری در ایام نوروز است در ایام نوروز معمولا به دلیل تعطیلی مدارس، بیدار شدن دانش آموزان چند ساعت عقب می افتد این مسئله دو اشکال دارد اول اینکه چند ساعت از ساعات شبانه روز است بهترین بهره را ببرید اگر از حساسیت فصلی که موجب خواب آلودگی و سستی می شود رنج می برید، با مشورت پزشک زودتر به پیشگیری آن بپردازید،داشتن ورزش و تحرک در برنامه روزانه یکی از تکنیک های کنترل خواب بهاری است کافی است ۳۰ دقیقه مقاومت کنید

تغذیه در ایام نوروز

asan-konkur-sanjesh

ازمسایل مهم دیگر در طول عید نوروز ، تغذیه مناسب است که هم بر میزان بازدهی شما در مطالعه و هم بر میزان خواب شما در تاثیر می گذارد .سعی کنید از خوردن بیش از حد آجیل و شیرینی خودداری کنید. غذای چرب نخورید و به جای آن از غذای کم حجم و پرکالری استفاده کنید و در نهایت یک توصیه مهم :صبحانه را به هیچ وجه فراموش نکنید.حتما در صبحانه خودنان های غلات و سبوس دار بخورید،یک تخم مرغ نیمرو با مقداری پنیر پروتئین دار میتواند گزینه مناسبی برای صبحانه شما باشد،به شما توصیه میشود در وعده صبخانه به جای چای بهتر است شیر یا شیر موز بخورید،برای اینکه صبحانه شما از یکنواختی دربیاید بهتر است خامه و میوه های فصل هم در وعده صبحانه بخورید،البته فراموش نکنید در وعده صبحانه تان از حبوبات هم استفاده کنید مثل عدسی،لوبیاو .. که میتونید از مامان مهربونتون درخواست کنید براتون آماده کنند.خوردن کره بادام زمینی و مغز بادام و پسته هم خیلی توصیه میشه.

مسواک زدن

عادت کنید هرروز صبح بعد از بیدار شدن مسواک بزنید تا اشتها و شوق شما برای خوردن صبحانه بیشتر شود.

زمان صرف شام

یکی از عوامل مهمی که در تغذیه دانش آموزان باید رعایت شود زمان صرف شام هست ، والدین گرامی بهتر است شام را در ساعت اولیه شب سرو کنید زیرا باعث می شود فرزند شما زودتر به خواب رفته و برای صرف صبحانه با اشتهای بیشتری از خواب بلند میشود.

تلویزیون و تلفن در ایام نوروز

یکی ازمهم‌ترین مشکلات که در ایام عید نوروز گریبان گیر دانش آموزان می شود تماشای بدون برنامه تلوزیون  و بازی کردن با گوشی و پرسه زدن در شبکه های اجتماعی است. لطفا سعی کنید به هیچ وجه تلوزیون را بدون هدف روشن نکنید و بعد ا ز اتمام برنامه ی مورد نظر خود (که آن« هم یک یا دو برنامه انتخاب شده از بین برنامه هاست)به سرعت تلوزیون را خاموش کنید و به محل مطالعه خود برگردید در این فصل از سال ،برخی از دوستان شما ،که خود بنا به دلایلی مطالعه نمی کنند برای کاهش اضطراب خود سعی می کنند زمان شما را با کشاندن شما به پای تلفن تلف کنند پس مواظب تلفن باشید.) که ساعت ها خود را درگیر تلفن و گوش دادن به ترس ها و اضطراب دوستانتان نکنید و با توکل برخدا به راه خود ادامه بدهید.بهتر است از دیدن برنامه های هیجان انگیز یا سریال های دنباله دار بپرهیزید و به تماشای برنامه های کوتاه بپردازید مثل مستندهای علمی یا زندگی نامه افراد موفق که میتواند در تحریک انگیزه شما بسیار تاثیر گذار باشد.

اصول و تکنیک‌های برنامه ریزی در ایام نوروز

حتما سعی کنید برای هر روز خود یک برنامه ی بدون مدون داشته باشید به دلیل اهمیت فراوان این موضوع ،دوباره تکرار می کنم برای هر روز خود یک برنامه داشته باشید سعی کنید برنامه با توانایی های شما منطبق باشد مهمترین مسئله این است که شما با توجه به توانایی های خود برنامه بنویسید چرا که اگر در برنامه ی خود اصل واقع گرایی را درنظر نگیرید ممکن است اصلا آن را اجرا نکنید از قدیم گفته اند که سنگ بزرگ نشانه نزدن است پس بعد از بررسی توانایی های خود یک برنامه منطقی و واقع گرایانه تهیه کنید و خود را حتما ملزم به اجرای آن کنید چرا که داشتن برنامه موجب می شود که شما نسبت به عملکرد خود یک دید کلی داشته باشید و از چهارچوب درست خارج نشوید و زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید در این دو هفته درس هایی را که نقاط ضعفتان هستند در برنامه بگنجانید بطوریکه اگر قرار باشد بعدازعیدازدروس پایه و پیش دانشگاهی آزمون گرفته شود آمادگی شما بیش از ۷۰درصد باشد اگر تا به حال به دروس عمومی توجه نداشتید آنها را هم در برنامه خود بگنجانید

برگزاری آزمون های متناسب با ایام نوروز

سعی کنید بعد از هر چند روزمطالعه،آموخته های خود را در آزمون‌های تستی استاندارد مثل سوالات کنکور سال قبل محک بزنیدتا مطمئن شوید که ضعف شما در آن مبحث برطرف شده و اگر هنوز ضعفی باقی مانده است از آن آگاه شوید و در صدد رفع آن برآیید.
یکی از دلایل موفقیت داوطلبان موفق این است که در زمانهایی که دوره‌ها است. دیگران درس نمی خوانند به شدت درس می‌خوانند. دوران عید یکی از همین دلیل این دوره را دوره طلایی نامیده ایم. در این دوره کوتاه شما می‌ توانید جهش قابل توجهی به پیش داشته باشید به شرط آنکه به دو راهنمایی زیر دقیقا توجه کنید:

 اولا

زیاد زحمت بکشید …، تفریحات، دید و بازدیدها، مسافرت و تلویزیون را کنار بگذارید و فقط دو روز از عید را به خودتان مرخصی بدهید، و در روزهای قبل و بعد تا آنجا که می‌توانید درس بخوانید. افرادی که اراده ضعیفی دارند مطمئناً پیشرفت خوبی نخواهند کرد. ما به این گونه داوطلبان توصیه می‌نماییم خودشان به پدر و مادرشان مراجعه کنند و از آنها بخواهند تا بردرس خواندنشان نظارت نمایند.

ثانیا Laughing

با یک نقشه دقیق و طبق یک برنامه جامع درس بخوانید. تا بازده مطالعه شما چند برابر شود. فقط باید یکی دو ساعت وقت بگذارید و “برنامه جامع” را برای خودتان تنظیم نمائید و سپس با نظم و دقت “برنامه جامع” را اجرا نمائید.

چند توصیه

برنامه جامع و برنامه روزانه را پس از تنظیم به مشاور خود نشان دهید و از نظرات مشورتی وی بهره بگیرید.
اگر در پایان یک هفته ملاحظه نمودید که بخش قابل ملاحظه ای از تصمیمات را اجرا نکرده اید برنامه را مورد بازبینی قرار دهید و قسمت های کم اهیمت تر را حذف کنید.
هر قدر هم پایه درسی تان ضعیف باشد هیچ درسی را به طور کامل حذف نکنید. در این گونه دروس می‌توانید مباحثی را بیابید که برایتان ساده تر باشد.

توصیه به داوطلبان رشته تجربی:

درس زیست شناسی درس اصلی شماست سعی کنید این دروس را هر روز در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید پس از زیست شناسی، درس شیمی قرار دارد دروس ریاضی و فیزیک را کنار نگذارید و حتی اگر دانش آموز ضعیفی هستید درس ریاضی را از برنامه تان حذف نکنید.

توصیه به داوطلبان رشته ریاضی:

حساب دیفرانسیل و فیزیک اهمیت تعیین کننده ای در کنکور دارند. اما به هندسه و ریاضیات گسسته کم توجهی نکنید بسیاری از داوطلبان ریاضی به این دروس اهمیت لازم را نمی دهند و فکر می‌کنند دروس اختصاصی فقط حساب دیفرانسیل و فیزیک است. در تستهای دروس هندسه، ریاضیات جدید (گسسته یا جبر و احتمال) و مثلثات، با تلاش کمتر می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید زیرا میزان تنوع طرح سوال در دروسی که اشاره شد نسبت به حساب دیفرانسیل کمتر است و با اینکه مسائل تشریحی در این دروس دشوارتر است ولی اگر داوطلبی پایه درسی متعادل داشته باشد می‌تواند در کنکور نتیجه بهتری بگیرد. در صورتیکه بسیاری از داوطلبان رشته ریاضی به دلیل علاقه بیشتر به حل مسائل حساب دیفرانسیل یا مکانیک می‌پردازند و با تصور دشوارتر بودن دروس هندسه یا مثلثات این دروس را کنار می‌گذارند. مجدداً تکرار می‌کنیم میزان تنوع و انواع سوالات در دروس مثلثات، هندسه و ریاضیات گسسته کمتر است و اگر پایه متوسطی دارید با تمرین تستهای طبقه بندی شده می‌توانید نتیجه خوبی در این دروس بگیرید. متأسفانه بسیاری از داوطلبان ریاضی درس شیمی را به کلی فراموش می‌کنند و کنار می‌گذارند که روشی کاملا اشتباه است. اشکال دیگر کار داوطلبان ریاضی بی توجهی به دروس عمومی است که در دوره نوروز باید به جبران این ضعف بپردازند.

توصیه به داوطلبان رشته انسانی:

دروس جامعه شناسی، روانشناسی و فلسفه در گروه انسانی بخشی از دروس اختصاصی است که داوطلبان این گروه در آنها بالاترین درصدها را به دست می‌آورند اما مشکل عمده گروه انسانی، کم توجهی به دروس عمومی است. توصیه می‌کنیم دروس عمومی را جدی تر بگیرید و اگر در دروس ریاضی و آمار و زبان پایه ضعیفی دارید در ایام نوروز به جبران این ضعف‌ها بپردازید.

 

امیدوارم سال خوبی داشته باشید

این مقاله برای من مفید بود؟

بله:
خیر:
این مقاله را به اشتراک گذارید

آخرین مقالات

کتاب های کمک آموزشی مناسب برای رشته تجربی

کتاب های کمک آموزشی مناسب برای رشته تجربی

۱۳۹۶/۱۱/۲۱ امیر علی باقری خمسه ادامه مطلب
معرفی رشته حسابداری

معرفی رشته حسابداری

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ آسان کنکور asankonkur.com ادامه مطلب
مفیدترین منابع جمع بندی کنکور

مفیدترین منابع جمع بندی کنکور

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ آسان کنکور ادامه مطلب
طرز تهیه ابر قهرمان کنکوری

طرز تهیه ابر قهرمان کنکوری

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ آسان کنکور asankonkur.com ادامه مطلب
بپر بالا

همکاری با مدارس و شرکتها اساتید آسان کنکور درباره آسان کنکور لیست قیمت محصولات

Copyright 2016-2017 asankonkur.com

استفاده از مطالب فروشگاه آسان کنکور فقط برای مقاصد غیرتجاری و باذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه آسان کنکور ایرانیان (آسان کنکور) میباشد.
آدرس: تهران، خیابان امام خمینی(ره)، بین رودکی و نواب پلاک652

Konkur Gift
مشخصات خود را درج نمائید و از تخفیف ها و جدیدترین محصولات آموزشی مطلع گردید

و یا با ما تماس بگیرید.

asankonkur.com