شرحتعدادقیمت (تومان)
 فروشگاه اینترنتی آسان کنکور   /   مقالات   /   آموزشی   /   بررسی گلبول های سفید خون
بررسی-گلبول-های-سفید-خون

بررسی گلبول های سفید خون

نویسنده : آسان کنکور
منبع :
۱۳۹۶/۱۰/۲۳
دسته بندی: آموزشی بازدید: 8,565

درباره این مقاله بخوانیم ...

blood-cell

مهم ترین قسمت مربوط به دومین خط دفاع غیر اختصاصی (نه کل دفاع غیر اختصاصی)ْسلول های فاگوسیت هستند که در واقع شامل گروهی از گلبول های سفید می باشند. گلبول های سفید بخشی از سلول های خونی می باشند بعضی از آنها در خارج از خون هم یافت می شوند.

این سلول ها به واسطه داشتن اندامک های لیزوزوم فراوان می توانند سلول های بیگانه و سایر مواد و ذرات خارجی را از بین ببرند.

سلول هایی که در خون انسان وجود دارند ۳ نوع می باشند :

۱)گلبول های قرمز

۲)گلبول های سفید

۳)پلاکت ها

white-blood

انواع گلبول های سفید خون:

این سلول ها در مغز قرمز استخوان های خون ساز از تقسیم میتوز سلول های بنیادی ساخته می شوندوبه تعداد تقریبی 7000در هر میلی متر مکعب خون می باشندو سیستم دفاعی بدن را می سازند. گلبول های سفید به دو گروه اصلی گرانولوسیت ها و آگرانولوسیت ها تقسیم می شوند.

A)گرانول دارها(گرانولوسیت ها):
گرانولوسیت ها شامل نوتروفیل ها -ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها می باشندواز این جهت به آنها میگویند گرانولوسیت که در سیتوپلاسم شان به طور مشخص ذرات و گرانول های خاصی وجود دارد.

B)فاقد گرانول(آگرونولوسیت ها):
آگرانولولیست ها شامل مونوسیت ها -لنفوسیت ها و ماکروفاژها می باشند.از این جهت به آنها می گویند گرانولوسیت ها که در سیتوپلاسم خود فاقد گرانول هایی هستندکه در سیتوپلاسم گرانولوسیت ها حضور دارد.

manabe-konkur-sarasari-1400

چند ویژگی درمورد گلبول های سفید:

نوتروفیل ها:تحرک زیادی داردوقدرت فاگوسیتوزش از ائوزینوفیل قوی تر است.

ائوزینوفیل ها:از نظر ظاهری شبیه به نوتروفیل ها هستند و قدرت فاگوسیتوز کمتری نسبت به نوتروفیل دارد.در بیماری های انگلی زیاد می شود وبسیاری از انگل ها را از بین میبرد.

بازوفیل ها:این سلول ها همانند ائوزینوفیل ها در بیماری های آلرژیک افزایش می یابند این سلول همچنین قادر به ترشح هپارین که ماده ای ضد انعقاد خون است می باشد

لنفوسیت ها:این گلبول های سفید متنوع ترین گلبول های سفید می باشند که شامل لنفوسیت های B و Tو پلاسموسیت و لنفوسیت خاطره می باشند.این سلول ها به طور معمول در دفاع اختصاصی فعالیت دارند.

مونوسیت ها:با ورود به بافت ها به ماکروفاژها تبدیل می شوند.همچنین همراه با نوتروفیل ها میکروب ها و ذرات خارجی دیگر را فاگوسیتوز می کنندومقدار زیادی اندامک لیزوزوم دارند.

ماکروفاژها:این سلول ها در واقع همان مونوسیت ها هستند که وارد بافت شده اند و در بیش تر جاهای بدن دیده میشوند مانند:مغز وریه و دقت داشته باشید که در خون یافت نمی شوند.

تعداد گلبول‌های سفید خون چقدر هست؟

 در بدن افراد سالم روزانه  در حدود صد میلیارد سلول سفید خون تولید می‌شود، اما آنچه در نتیجه آزمایش خون نوشته می‌شود، تعداد گلبول‌های سفید در هر میکرولیتر خون بوده که این تعداد برای افراد سالم بین ۴ هزار تا ۱۱ هزار سلول سفید در هر میکرولیتر خون است.

اگر شخصی با کاهش تعداد گلبول سفید مواجه شود، به لکوپنی مبتلا شده است. آزمایشات متخصصان نشان داده است که تعداد گلبول های سفید خون در نوزادان بیشتر از پدر و مادرشان است، بهتر است این را بدانیم که اگر فردی از دارویی استفاده می‌کند، باید قبل از اقدام برای آزمایش خون، حتماً پزشک آزمایشگاه را از آن مطلع کند، زیرا نتایج تحقیقات نشان داده‌است مصرف برخی داروها بر تعداد گلبول‌های خون تاثیر میگذارند.

زمانیکه تعداد گلبول‌های سفید خون کمتر از ۳۵۰۰ گلبول سفید در هر میکرولیتر خون شود، فرد دچار کمبود گلبول سفید شده‌است. اگر فردی دچار کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون شد، باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا علت پایین آمدن گلبول‌های سفید خون مشخص شودو بررسی انجام شود.

کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون نشانه چیست؟

میزان طبیعی گلبول‌های سفید ۴۵۰۰ الی ۱۰۰۰۰ گلبول سفید در هر میکرولیتر(LCM) است. کاهش تعداد گلبول‌های سفید از این تعداد ممکن است نشانگر نقص عملکرد مغز استخوان، کبد یا طحال باشد،عفونت‌های ویروسی،بیماری‌های خودایمنی،اختلالات مادرزادی،مصرف 

برخی داروها مثل پردنیزون، آنتی‌بیوتیکها، داروهای ادرارآور (دیورتیک‌ها)، داروهای آرام‌بخش یا داروهای ضد التهاب،واکنش‌های آلرژیک شدید،بیماری‌های انگلی،کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی،بیماری کبد و طحال باشد.

توجه توجه

کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون نشان دهنده پایین آمدن قدرت دفاعی بدن است و اگر در این زمان هر گونه میکروب بیماری‌زا وارد بدن فرد شود، توانایی مقابله با آن‌ها کاهش می‌یابد و ممکن است فرد به بیماری‌های مختلف مبتلا شود.

بنابراین کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون باید جدی گرفته شود و اگر فردی دچار کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون شد، باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا علت پایین آمدن گلبول‌های سفید خون مشخص شود و بر اساس علت کشف شده، نسبت به درمان آن اقدام کند.

 manabe-konkur-sarasari-1400

با تشکر از استاد فردین جوادی

این مقاله برای من مفید بود؟

بله:
خیر:
این مقاله را به اشتراک گذارید

آخرین مقالات

چند راهکار اساسی برای بالا بردن اعتماد بنفس

چند راهکار اساسی برای بالا بردن اعتماد بنفس

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ادامه مطلب
10 راهکار ساده برای  وقت هایی که اضطراب داری

10 راهکار ساده برای وقت هایی که اضطراب داری

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ادامه مطلب
7 راهی که با آن میتوانید خودتان را دوست داشته باشید

7 راهی که با آن میتوانید خودتان را دوست داشته باشید

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ سونا زین العابدین زاده ادامه مطلب
راهکار برای افزایش تراز آزمون های کانون

راهکار برای افزایش تراز آزمون های کانون

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ادامه مطلب
بپر بالا

همکاری با مدارس و شرکتها اساتید آسان کنکور درباره آسان کنکور لیست قیمت محصولات

Copyright 2016-2017 asankonkur.com

استفاده از مطالب فروشگاه آسان کنکور فقط برای مقاصد غیرتجاری و باذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه آسان کنکور ایرانیان (آسان کنکور) میباشد.
آدرس: تهران، خیابان امام خمینی(ره)، بین رودکی و نواب پلاک652

Konkur Gift
مشخصات خود را درج نمائید و از تخفیف ها و جدیدترین محصولات آموزشی مطلع گردید

و یا با ما تماس بگیرید.

asankonkur.com