شرحتعدادقیمت (تومان)
 فروشگاه اینترنتی آسان کنکور   /   اخبار   /   شروع کنکور ۹۸ کلید خورد
شروع کنکور ۹۸ کلید خورد

شروع کنکور ۹۸ کلید خورد

نویسنده : مهرداد بیرامی
منبع : sanjesh.org
۱۳۹۷/۰۴/۲۴

متن خبر


امسال با استقرار کامل نظام ۶.۳.۳، دانش آموزان پایه دوازدهم از همین روزها خود را برای کنکور ۹۸ آماده می کنند؛کنکوری که به نظر نمی رسد در ساختار، تغییرات جدی نسبت به امسال داشته باشد.

 پرونده کنکور سراسری ۹۷ بسته شد و از همین روزها دانش آموزان پایه دوازدهم دارند خود را برای کنکور سال ۹۸ آماده می کنند. به نظر می رسد داستان فراز و فرودهای کنکور سراسری با توجه به اختلاف نظرهای میان آموزش و پرورش و وزارت علوم همچنان ادامه خواهد داشت؛ هرچند باید تاکید کرد این اختلاف نظرها در بسیاری موارد به تفاهم هایی نیز رسیده است.

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره کشمکش آموزش و پرورش و وزارت علوم بر سر تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگاه گفت: در بحث سوابق تحصیلی ۸۵ درصد دانشجوها در حال حاضر پذیرششان با دخالت سوابق تحصیلی است. بحثی که مطرح است بحث حذف کنکور است. حتما باید یک جایگزین کارشناسی شده و علمی برای بهتر و دقیق تر کردن بحث پذیرش دانشجو در دانشگاه ها رخ بدهد.

وی ادامه داد: سوابق تحصیلی اگر قرار است جایگزین کاملی بشود باید بر اساس شاخص های دقیق علمی در دوره تحصیل دانش آموزان انجام شود و بتوان آن معیارها را در سطح ملی تعمیم داد. در واقع بتوان ارزشیابی را در سطح ملی انجام داد. با روال فعلی که ارزشیابی ها به صورت متفرق و با توجه به نگاه معلم و دبیر صورت می گیرد، نمی توان به این ارزشیابی دقیق دست پیدا کرد. وزیر علوم با اشاره به اینکه به لحاظ نزدیکی سطح نمرات در سال های آخر دبیرستان میان دانش آموزان، تفکیک افراد برتر سخت می شود، بیان کرد: ما اعتقاد داریم برای دانشگاه ها و رشته های پر طرفدار حتما باید نوعی مسابقه بین داوطلبان برگزار شود چرا که سوابق تحصیلی دانش آموزان بسیاری نزدیک به هم است.

تاثیر سوابق تحصیلی بیش از ۳۰ درصد قطعی پیش نرفت

یکی از چالش های اصلی آموزش و پرورش و وزارت علوم در بحث تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور موضوع کیفیت امتحانات نهایی و دروسی است که ضریب تاثیر داشته باشند. هفته گذشته دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش گفت: در کمیته سنجش و پذیرش دانشجو میزان سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی ۳۰ درصد قطعی تصویب شد. دروس امتحانات نهایی دانش‌آموزان هم در این جلسه مشخص شد و ما درس‌هایی که روی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار است را بر اساس بررسی های کارشناسی که در دبیرخانه انجام شده بود پیشنهاد کردیم.

حال باید منتظر ماند و دید شورای عالی آموزش و پرورش چه واکنشی به این عناوین و تعداد دروس دارد و آیا آن را تصویب می کند یا نه. این در حالی است که امسال نخستین سال استقرار کامل نظام ۶.۳.۳ در آموزش و پرورش است و پایه دوازدهم برای اولین بار در این نظام تشکیل می شود و طبیعتا بسیاری از کتاب ها نیز به تازگی تالیف شده اند و دبیرانی که قرار است این دروس را آموزش دهند نیز طی یک دوره در تابستان همین امسال برای این منظور آماده می شوند.

در یکی از گردهمایی مشترک شورای معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور که با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه اعلام کرد: در کنکور ۹۸ دو نوع آزمون خواهیم داشت، یکی برای فارغ‌التحصیلان نظام قبلی و دیگری برای فارغ‌التحصیلان جدید است.

دکتر ابراهیم خدایی نیز این سخنان را تایید کرد و گفت: به دلیل تغییرات نظام آموزش متوسطه و اینکه از سال آینده پیش دانشگاهی نداریم، برای داوطلبان از نظام آموزشی (۶-۳-۳) یک نوع سئوال و برای داوطلبان نظام آموزشی پیش دانشگاهی و قبل از آن یک نوع سئوال دیگر طراحی می شود. اما همه این سئوالات به صورت تستی خواهد بود.

به گفته دکتر خدایی امتحانات نهایی در خرداد ۹۸ برگزار و برای پایه دوازدهم عناوین دروس اعلام می شود. ضمن اینکه ضرایب دروس کنکور برای دروس متناظر امتحانی نیز یکسان خواهد بود و تغییری نخواهد داشت.

از سوی دیگر تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور تنها مثبت است و تاثیر منفی در این آزمون بزرگ نخواهد داشت.

حذف کنکور عملی نیست

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش نیز البته با موضوع عدم حذف کنکور موافق است و پیشتر در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود: ما قانونی به اسم حذف کنکور در کشور نداریم و اصلا این موضوع مطرح نیست. این بحث رسانه ها درباره حذف کنکور کمی انحراف دارد. ما بحثمان درباره سهمی است که نمره نهایی و سوابق تحصیلی و نمره کنکور در کنار هم باید داشته باشند. من فکر می کنم برای برخی رشته محل ها و صندلی های دانشگاه به جز نمره امتحان نهایی باید روش دیگری برای پذیرش باشد که ما کنکور را داریم.

وی درباره بحث ارزشیابی که به صورت ملی باید صورت بگیرد نیز معتقد است امتحانات نهایی با استاندارد ملی برگزار می شود و گزینه خوبی برای معیار سنجی سطح علمی دانش آموزان در کل کشور است.

با اینهمه بسیاری از کارشناسان معتقد هستند میانگین نمرات دانش آموزان در دروس مختلف در استان های مختلف متفاوت است و این نشان می دهد که سطح استاندارد یکسانی در آموزش دروس در کل کشور وجود ندارد و به نوعی عدالت آموزشی رعایت نمی شود و شاید از همین روست که با وجود حرف های بسیار از حذف کنکور این مهم عملی به نظر نمی رسد.

اینها همه در حالی است که محمد رضا عارف رئیس جدید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین و مدیران کل آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: تا ۱۰ سال قبل متقاضی دانشگاه‌ها بیش از ظرفیت بود، اما امروزه که متقاضی کمتر از ظرفیت است چه ضرورتی دارد کنکور برگزار شود، لذا حداقل در رشته‌هایی که ظرفیت‌ها خالی مانده است کنکور حذف شود.

در حالیکه در سطح جامعه و حتی میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی حرف از حذف کنکور است و آموزش و پرورشی ها بر تاثیر بیشتر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجوها تاکید دارند و در حالیکه برخی در آموزش و پرورش حرف از تغییر شیوه کنکور برای سال تحصیلی ۹۸ می زنند، در نهایت این دانش آموزان و جو عمومی میان آنهاست که تعیین کننده اصلی سرنوشت کنکور است. سال ۹۷ در حالیکه در رشته ریاضی و فیزیک حدود ۱۴۴ هزار داوطلب وجود داشت و در رشته علوم انسانی حدود ۲۰۴ هزار داوطلب، در رشته علوم انسانی ۶۴۲ هزار داوطلب برای میزهای دانشگاه به رقابت پرداختند که می توان تصور کرد چند درصد این داوطلبان رقابتشان بر سر بهترین دانشگاه ها و بهترین رشته های هر گرایش بوده است.

اینجاست که شاید نکته اساسی توجه به علوم پایه از سطح دبیرستان تا دانشگاه باشد تا بتوان بار نامتعادلی که بر برخی از رشته های علوم تجربی خصوصا پزشکی هست را برداشت.

جایگاه پژوهشگران را به استاندارد برسانیم بسیاری از مشکلات کنکور هم حل می شود

فاطمه مهاجرانی رئیس سازمان استعدادهای درخشان یکی از کسانی است که معتقد است تنها در سایه توجه به علوم پایه است که می توان به تمام مطلوب خود در بحران های ناشی از کنکور و چالش های آن فائق آمد.

وی در این باره گفت: اساسا تا زمانی که ما همه موضوعات را می خواهیم از طریق یک نهاد حل کنیم این امکان پذیر نخواهد بود بلکه بر مشکلاتمان اضافه خواهد شد. توجه به علوم پایه یک سرش در آموزش و پرورش است و سر بزرگترش در وزارت علوم و یک سر بسیار مهمش در جامعه است؛ در شغلی که ایجاد می کنیم، در میزان دریافتی ها و... کسانی که فارغ التحصیل رشته های علوم پایه هستند باید شانیتی در جامعه داشته باشند. باید بتوانند کسب درآمد خصوصا در حوزه های پژوهشی داشته باشند در حالیکه در کشور ما از نظر توجه به امر پژوهش فاصله زیادی با استانداردها وجود دارد. ما به طور مثال نمی توانیم کسی را وارد یک رشته کنیم و به او بگوییم در فلان رشته مشغول به کار شو.

وی ادامه داد: ما المپیادهایی که برگزار می کنیم برای این است که بستر را برای توجه به علوم پایه فراهم کنیم اما راه اصلی این است که یک نگرش سیستمی ایجاد شود و هر دستگاهی بداند متولی چه کاری است و چه سهمی در هر جریانی دارد. الان هم در دبیرخانه شورای عالی آموزش تحقیقات و فن آوری کارهایی آغاز شده است اما طول می کشد تا نتیجه بدهد. داستان هم بسیار روشن است وقتی دو دانش آموز می بینند اگر یکی وارد رشته پزشکی شود و حتی متخصص هم نباشد درآمد بالایی دارد اما یک نفر وارد علوم پایه شود باید دو بار دیگر کنکور بدهد تا دکترایش را بگیرد و بعد حتی اگر عضو هیات علمی هم بشود بسیار کمتر از درآمد آن پزشک دارد، طبیعی است تورم در رشته علوم تجربی زیاد می شود. نکته مهم اما این است که لااقل ما بیاییم و شانیت معلم و دانشگاهی و پژوهشگر را بالا ببریم.

این خبر را به اشتراک گذارید

سایر اخبار تیر ماه 1397

آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری 97

آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری 97

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ مهرداد بیرامی وزارت آموزش و پرورش اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه مطلب
ادغام و منحل شدن برخی دانشگاه‌ها

ادغام و منحل شدن برخی دانشگاه‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ مهرداد بیرامی روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور ادامه مطلب
کنکور ۹۷ در نهایت دقت برگزارگردید

کنکور ۹۷ در نهایت دقت برگزارگردید

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ سونیا عابدینی خبرگزاری مهر ادامه مطلب
آغاز ثبت کد سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۹۷ از فردا

آغاز ثبت کد سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۹۷ از فردا

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ مهرداد بیرامی sanjesh.com ادامه مطلب
بپر بالا

همکاری با مدارس و شرکتها اساتید آسان کنکور درباره آسان کنکور لیست قیمت محصولات

Copyright 2016-2017 asankonkur.com

استفاده از مطالب فروشگاه آسان کنکور فقط برای مقاصد غیرتجاری و باذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه آسان کنکور ایرانیان (آسان کنکور) میباشد.
آدرس: تهران، خیابان امام خمینی(ره)، بین رودکی و نواب پلاک652

Konkur Gift
مشخصات خود را درج نمائید و از تخفیف ها و جدیدترین محصولات آموزشی مطلع گردید

و یا با ما تماس بگیرید.

asankonkur.com