شرحتعدادقیمت (تومان)
 فروشگاه اینترنتی آسان کنکور   /   مقالات   /   آموزشی   /   بورس تحصیلی چیست؟
بورس-تحصیلی-چیست؟

بورس تحصیلی چیست؟

نویسنده : آسان کنکور
منبع : asankonkur.com
۱۳۹۶/۰۶/۳۰
دسته بندی: آموزشی بازدید: 3,097

درباره این مقاله بخوانیم ...

بورس تحصیلی چیست؟

  کمک هزینه‌ای است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی یا موسسات خیریه به دانشجویان مستعد اعطا می‌کنند. این بورس‌ها معمولاً برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی( کارشناسی ارشد و دکترا) و محصلان متقاضی تحصیل در مقطع لیسانس در نظر گرفته می‌شود.

امروزه یکی از راه‌های تامین نیروی انسانی در کشورهای توسعه یافته اعطای بورس تحصیلی است. مهم‌ترین این بورس ها، بورس تحصیلی اراسموس ماندوس، IPRS SINGA،DAAD و … میباشد. توجه داشته باشید که مهمترین فاکتور در جهت اخذ بورسیه تحصیلی مقالات علمی بین المللی ( سابقه تحقیقاتی و پژوهشی) دانشجویان است.

 

همانگونه که گفته شد بورسیه تحصیلی به دانشجویان مستعد اعطا می شود.

حال باید دید دانشجوی  مستعد چه کسی است و چگونه می توانید بعنوان یک دانشجوی مستعد شناخته شوید؟

 

دانشجوی مستعد دریافت بورس تحصیلی کیست؟

دانشجوی مستعد دانشجویی است  که دارای موارد زیر باشد:

  1. سابقه تحقیقاتی و پژوهشی قابل قبول
  2. مدرک دانشگاهی (ترجیحاً از دانشگاههای خوب کشور)
  3. مدرک  زبان انگلیسی

 

سابقه تحقیقاتی و پژوهشی قابل قبول چیست و چگونه ایجاد می شود؟

یک دانشجوی مستعد برای کسب سابقه تحقیقاتی و پژوهشی قابل قبول مستلزم انجام موارد زیر می باشد:

  1. تعریف پروژه مناسب نیاز روز دنیا و انجام آن بصورت علمی-آکادمیک
  2. استخراج مقالات علمی از پروژه و چاپ آنها در ژورنالهای بین المللی

 

یکی از مهم‌ترین این بورس ها، بورس تحصیلی اراسموس ماندوس است ، اراسموس ماندوس Erasmus Mandus نام نوعی بورس تحصیلی مخصوص کشورهای اروپایی می باشد که تا کنون چند ایرانی نیز موفق به کسب آن شده اند. بر اساس دستورالعمل اداره کل بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، نفرات اول تا سوم دانش‌آموختگان دورهٔ کارشناسی ارشد، دانشجویان نمونه کشوری در دورهٔ کارشناسی ارشد برابر با آیین‌نامه انتخاب دانشجویان نمونه با تأیید معاونت دانشجویی وزارت علوم و یا معاونت آموزشی وزارت بهداشت، داشتن کتب تألیفی و یا ترجمه شده در زمینه‌های علمی، دارا بودن دست‌کم یک مقاله چاپ شده در مجله‌های علمی-پژوهشی داخل یا خارج از کشور در زمینه‌های علمی، دارا بودن گواهی مجری بودن در انجام طرح‌های تحقیقاتی کاربردی پایان‌یافته مورد نیاز کشور و نیز مخترعان و مکتشفان که اختراعات و اکتشافات آنان در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به ثبت رسیده باشد، برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوازمی، فارابی و رازی، ارائه‌دهندگان پیشنهاد سبک‌های هنری کاربردی با تأیید از مراجع ذیربط و مربیان آموزشی و پژوهشی می‌توانند در فراخوان بورس تحصیل خارج از ایران ثبت‌نام کنند.

 

دوره های تحصیلات تکمیلی

کمک هزینه تحصیلی به شکل های مختلف در بسیاری از دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها در کانادا و آمریکا اعطا می گردد. معمولا دانشگاه های بهتر و ممتاز دارای بودجه های بالاتر و کمک هزینه های بیشتری نیز هستند. مهمترین شکل این کمک هزینه ها به صورت زیر می باشند.

1. بورسیه و یا Fellowship

بورسهای تحصیلی داری انواع گوناگونی است که معمولا از سوی دانشکده ها یا شرکتها و موسسات خارج از دانشگاه به منظور تشویق در اختیار دانشجویان مستعد در تعدادی محدود قرار می گیرد. خصوصیت اصلی بورسها این است که بر خلاف کمک هزینه در قبال گرفتن آن لازم نیست کار بکنید. معمولاً برای کسب بورسیه نمره GRE و معدل دوران لیسانس و فوق لیسانس و توصیه نامه های اساتید بسیار مهم هستند. این مورد معمولاً توسط اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه بررسی می شود و بسیار رقابتی است.

2. دستیار تدریس و یا Teaching Assistantship

شما بعنوان یک TA برای همکاری با یک استاد در تدریس یک دوره بخصوص یا آزمایشگاه انتخاب می شوید. وظیفه TA بصورت عمومی شامل نمره دادن، کمک به دانشجویان و اداره جلسات هفتگی می باشد. سمت شما بعنوان دستیار تدریس بستگی به نظر استادی دارد که با وی همکاری دارید. دریافت TA به تسلط دانشجو به زبان انگلیسی و توانایی تدریس بستگی دارد. معمولاً دانشگاههای مختلف کلاسها و یا دوره هایی برای دانشجویان خارجی متقاضی TA دارند.

3. دستیار تحقیق و یا Research Assistantship

در موارد بسیاری اساتید از طریق تعریف پروژه های تحقیقاتی بویژه در رشته های مهندسی و بیولوژی بودجه ای کسب می کنند که قسمتی از این بودجه به دانشجویان فوق لیسانس یا دکترا بعنوان RA تعلق می گیرد.

مهمترین دلایل عدم موفقیت دانشجویان خارجی در اخذ بورسیه:

مشکلات اقتصادی باعث کاهش بودجه بسیاری از مراکز آموزشی از سوی دولت شده است. بسیاری از دانشگاه های کانادا و آمریکا در سال های اخیر از سوی دولت تحت فشار بوده اند تا هزینه های خود را کاهش دهند.

هزینه آموزش یک دانشجوی خارجی در مقطع فوق لیسانس و دکتری بسیار بیشتر از درامد آن از شهریه تحصیل است.  از سوی دیگر دولت کانادا و آمریکا معمولا تنها برای تحصیل دانشجویان داخلی (کانادایی و آمریکایی) به دانشگاه ها بودجه و کمک هزینه پرداخت می کنند. بنابراین در سال های اخیر دانشگاه ها تمایلی برای جذب دانشجویان خارجی همراه با بورسیه تحصیلی نشان نمی دهند (یا پرداخت کمک هزینه تحصیلی را تضمین نمی کنند) . مگراینکه فعالیت های تحقیقاتی دانشجویان خارجی بازدهی مالی و علمی داشته باشند و منجر به درامد زایی شود.

نحوه اخذ کمک هزینه تحصیلی برای دوره های فوق لیسانس یا دکتری

نحوه اخذ کمک هزینه برای دوره های فوق لیسانس و دکتری در دانشگاه ها متفاوت بوده و بستگی به رشته، دانشگاه محل تحصیل و گروه تحصیلی (Department) دارد. با این حال معمولا کمک هزینه های تحصیلی به صورت زیر به دانشجویان پرداخت می گردد.

1. دانشجویان در هنگام ارسال تقاضای پذیرش اعلام می نمایند که خواهان دریافت کمک هزینه هستند. دانشگاه با بررسی پرونده شرایط دانشجو را برای دریافت کمک هزینه مورد بررسی قرار داده و میزان کمک هزینه و شرایط آنرا را در برگه پذیرش اعلام می کند. این اطلاعات ممکن است به صورت حداقل مبلغ کمک هزینه تضمینی از سوی دانشگاه (مثلا 12 هزار دلار در سال)، زمان (حداکثر 4 سال) و شرط معدل (معدل A) باشد. این کمک هزینه ها معمولا به صورت TA و یا ترکیبی از TA، RA، Felowship، Grant  است.

2. در برخی از دانشگاه ها یا بعضی رشته ها، اساتید دارای بودجه های تحقیقاتی برای پروژه های خود هستند و باید بخش از این بودجه را به دانشجویان خود بعنوان RA پرداخت نمایند (مانند بسیاری از رشته های مهندسی) . از سوی دیگر دانشجویان باید در هنگام پذیرش با تماس با اعضای هییت علمی دانشکده به دنبال یک استاد راهنما (Supervisor) باشند. در صورتی که استاد راهنما شرایط علمی و علایق تحقیقاتی دانشجو را قبول کند و بودجه نیز داشته باشد، دانشجو را تایید کرده و به دانشکده اعلام می کند. مبلغ این کمک هزینه بستگی به بودجه استاد راهنما و شرایط متقاضی دارد.

3. دانشجویان پس از پذیرش و شروع تحصیل در ترم های دوم و یا سال دوم به بعد می توانند برای دریافت بورس از موسسات داخل دانشگاه (مانند گروه های تحقیقاتی) و یا مراکز خارج دانشگاه (مانند مراکز غیر انتفاعی و یا مووسسات دولتی) بورس بگیرند. در این نوع بورسیه ها رشته تحصیلی، موضوع تحقیق و عملکرد تحصیلی دانشجو بسیار مهم است.

دانشجویان باید توجه کنند که در برخی دانشگاه ها دانشجو ممکن است از تمامی شیوه های بالا واجد شرایط گرفتن کمک هزینه باشد با این حال چنانچه مجموع دریافتی از مبلغ خاصی بالاتر رود ممکن است دانشگاه یکی از کمک هزینه ها کاهش و یا قطع نماید. به عنوان مثال چنانچه دانشجو دارای TA باشد و بعد از آن با یک استاد به عنوان RA شروع به کار کند، مبلغ TA خود به خود از سوی دانشگاه و یا دانشکده کاهش خواهد یافت.

برای اطمینان از نحوه ارایه بورسیه، بودجه تحقیقاقی و سیاست دانشگاه، متقاضیان باید قبل از پذیرش وب سایت دانشکده و دانشگاه را به دقت مطالعه نماید. و یا به دانشکده تماس بگیرد.

این مقاله برای من مفید بود؟

بله:
خیر:
این مقاله را به اشتراک گذارید

آخرین مقالات

معرفي رشته مهندسي عمران

معرفي رشته مهندسي عمران

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ آسان کنکور asankonkur.com ادامه مطلب
نگاهی به ویژگی های افراد موفق

نگاهی به ویژگی های افراد موفق

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ آسان کنکور ادامه مطلب
بیوگرافی رشته کامپیوتر

بیوگرافی رشته کامپیوتر

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ آسان کنکور asankonkur.com ادامه مطلب
معرفی رشته میکروبیولوژیست

معرفی رشته میکروبیولوژیست

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ آسان کنکور ادامه مطلب
بپر بالا

همکاری با مدارس و شرکتها اساتید آسان کنکور درباره آسان کنکور لیست قیمت محصولات

Copyright 2016-2017 asankonkur.com

استفاده از مطالب فروشگاه آسان کنکور فقط برای مقاصد غیرتجاری و باذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه آسان کنکور ایرانیان (آسان کنکور) میباشد.
آدرس: تهران، خیابان امام خمینی(ره)، بین رودکی و نواب پلاک652

Konkur Gift
مشخصات خود را درج نمائید و از تخفیف ها و جدیدترین محصولات آموزشی مطلع گردید

و یا با ما تماس بگیرید.

asankonkur.com